Algemene Voorwaarden

van uitvaartonderneming Een Bijzonder Afscheid, voor levering van zaken en diensten ten

behoeve van de uitvaartbegeleiding

 

Artikel 1. Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

a. de overeenkomst: de tussen de Opdrachtgever en Uitvaartondernemer tot stand gekomen

overeenkomst tot aanneming van werk, de begeleiding van een uitvaart betreffende.

b. de uitvaartbegeleiding: hetzij de gehele of gedeeltelijke begeleiding van een begrafenis of

crematie en/of (voorafgaande) overbrenging van de overledene naar een door de Opdrachtgever

overeengekomen adres.

c. de opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon die enige dienstverlening en/of levering met

betrekking tot een uitvaartbegeleiding schriftelijk of mondeling opdraagt of heeft opgedragen.

d. de ondernemer: de uitvaartondernemer, natuurlijk of rechtspersoon, die zich verbindt de

levering van zaken en/of diensten met betrekking tot een uitvaartbegeleiding overeenkomstig de

wensen van de opdrachtgever, te doen begeleiden.

e. de toeleverancier: de leverancier van specifieke zaken en/of diensten uitsluitend gebruikt of te

gebruiken ten behoeve van de opgedragen uitvaartbegeleiding.

f. de producten: de bestelde en geleverde accessoires ten behoeve van het afscheid.

g. voorschotten: bedragen die door de ondernemer ten behoeve van de opdrachtgever aan

derden zijn betaald.

h. pro-memorie posten: bedragen voor omschreven zaken of diensten waarvan de kosten bij het

aangaan van de overeenkomst nog niet precies bekend zijn.

i. prijzen: zijn steeds bruto prijzen inclusief B.T.W. in euro’s.

 

ALGEMEEN

Artikel 2.1. De ondernemer dient bij de regeling van een uitvaart de algemene voorwaarden aan

de opdrachtgever uit te reiken en desgewenst toe te lichten.

Artikel 2.2. De algemene voorwaarden zijn voor elke opdracht van toepassing; ook indien nadien

een vervangende opdrachtgever voor dezelfde uitvaart optreedt.

Artikel 2.3. De overeenkomst wordt bij voorkeur schriftelijk gesloten, middels ondertekening door

beide partijen van het zogeheten opdrachtformulier.

Artikel 2.4. Het ontbreken van een schriftelijke overeenkomst laat onverlet de bevoegdheid van

partijen aan te tonen dat op andere wijze een overeenkomst, met gelijktijdige opgave van de

inhoud van die overeenkomst, is tot stand gekomen. Ook in dat geval zullen de algemene

voorwaarden van toepassing zijn.

 

DE OPDRACHT VOOR DIENSTVERLENING.

Artikel 3.1.

Het te ondertekenen opdrachtformulier zal tenminste bevatten:

– alle voor de uitvaart relevante gegevens van de overledene en de opdrachtgever;

– Een gedetailleerde opgave van de overeengekomen (vormen van) dienstverlening en

leveringen en de daarbij behorende prijzen.

Artikel 3.2.

Indien voor bepaalde op te dragen dienstverleningen en/of leveringen de juiste prijzen nog niet

bekend zijn, zal de ondernemer geen of een richtprijs per post aangeven met vermelding

‘pro memorie’. De opdrachtgever kan aan deze opgave geen rechten ontlenen. Wanneer de

opdrachtgever geen nadere opgave heeft verlangd en/of de opdracht na prijsopgave niet

onverwijld gewijzigd heeft, is hij gehouden de reële prijzen van de desbetreffende dienstverlening

en/of levering te betalen.

Artikel 3.3.

De overeenkomst kan behoudens het bepaalde in artikel 6.1. alleen in onderling overleg en met

wederzijds goedvinden worden gewijzigd, doch niet later dan 48 uur voor het overeengekomen

tijdstip van de uitvaart. De financiële gevolgen, zowel voordelig als nadelig, van aanvaarde

wijzigingen worden met de opdrachtgever verrekend.

Artikel 3.4.

Opdrachtgever is gehouden de door de ondernemer te zijnen behoeve betaalde voorschotten,

mits voortvloeiend uit het overlijden waarop de opdracht betrekking heeft, op eerste verzoek aan

de onderneming te voldoen.

 

DE OPDRACHT VOOR LEVERING PRODUCTEN

Artikel 4.1

Bij de aankoop van producten heeft de opdrachtgever de mogelijkheid de overeenkomst zonder

opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag

na ontvangst van het product door de opdrachtgever of een vooraf door de opdrachtgever

aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.

Artikel 4.2

Tijdens de bedenktijd zal de opdrachtgever zorgvuldig omgaan met het product en de

verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is

om te kunnen

beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik

maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en – indien redelijkerwijze mogelijk – in

de

originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer

verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Artikel 4.3

Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van

terugzending voor zijn rekening.

Indien de opdrachtgever een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig

mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending, terugbetalen.

Artikel 4.4

De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor zover voorzien in lid 2

en 3. De uitsluiting van het herroepingrecht geldt slechts:

1. Indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de

overeenkomst, heeft vermeld.

2. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:

a. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de

opdrachtgever;

b. die duidelijk persoonlijk van aard zijn;

c. die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

d. die snel kunnen bederven of verouderen;

 

PERSONALIA.

Artikel 5.1. De op het aannameformulier vermelde personalia van de overledene worden

overeenkomstig gebruikt voor de aangifte van het overlijden bij de ambtenaar van de burgerlijke

stand. Deze aangifte wordt gedaan door de ondernemer tenzij anders is overeengekomen.

Artikel 5.2. Bij kennisneming door de opdrachtgever van een onjuiste vermelding in de akte van

overlijden, dient deze de ondernemer daaromtrent onverwijld te verwittigen.

Artikel 5.3. Indien sprake is van een onjuiste vermelding in de akte van overlijden, zal de

ondernemer bevorderen dat wijziging plaatsvindt. Kan de onjuiste vermelding terecht aan de

ondernemer worden toegerekend, dan is hij voor betaling van de kosten van wijziging van de akte

aansprakelijk. In alle andere gevallen komen de kosten van wijziging voor rekening van de

opdrachtgever.

 

TIJDSTIP.

Artikel 6.1. De levering van zaken en/of diensten vindt plaats op dagen en tijdstippen als

overeengekomen tussen opdrachtgever en ondernemer. De dag en het uur van de uitvaart wordt

overeengekomen onder voorbehoud van goedkeuring door de beheerder van de desbetreffende

begraafplaats c.q. crematorium.

Artikel 6.2. Wijziging van de aanvankelijk overeengekomen dag en het uur van de uitvaart kan

slechts plaatsvinden binnen 24 uur na dagtekening van het opdrachtformulier mits met

instemming van de opdrachtgever, ondernemer en beheerder voornoemd.

 

LEVERING.

Artikel 7.1. Voor aankondigingen van overlijden, advertenties, dankbetuigingen, bidprentjes en

eventueel ander drukwerk met betrekking tot het overlijden dient de opdrachtgever de tekst

schriftelijk aan te leveren of goed te keuren.

Artikel 7.2. Alle drukwerk alsmede de plaatsing van advertenties met betrekking tot het overlijden

wordt door de ondernemer verzorgd tenzij anders overeengekomen.

Artikel 7.3. De ondernemer is slechts voor de kosten van rectificatie van drukwerk en/of

advertenties aansprakelijk indien en voor zover de noodzaak van rectificatie aan hem te wijten is.

Artikel 7.4. Indien het de opdrachtgever toe te rekenen valt dat de tekst van geleverd drukwerk

en/of advertenties door de ondernemer telefonisch aan de toeleverancier is doorgegeven, dan is

de ondernemer voor eventuele fouten in die tekst(en) niet aansprakelijk.

Artikel 7.5. De ondernemer is gehouden, indien overeengekomen, te bevorderen dat

aankondigingen van overlijden met de grootste spoed bij het meest gerede post sorteercentrum

en/of bij de gekozen bladen worden bezorgd. Daaraan voldaan hebbende is de ondernemer niet

aansprakelijk te stellen voor te late plaatsing of te late postbezorging. Bij twijfel over de

mogelijkheid van tijdige bezorging bij geadresseerden of plaatsing in de gekozen bladen, zal de

ondernemer dit uitdrukkelijk onder de aandacht van de opdrachtgever brengen.

 

VERZEKERINGEN.

Artikel 8.1. De opdrachtgever kan verzekeringspolissen waaraan bij overlijden aanspraken te

ontlenen zijn ter hand stellen van de ondernemer. De ondernemer draagt zorg voor een

deugdelijk bewijs van afgifte. Hij is verplicht de polissen binnen een termijn van een week op te

sturen naar de desbetreffende verzekeringsmaatschappij.

Artikel 8.2. Indien uit de polis(sen) een aanspraak ontstaat op een geldelijke uitkering, dan kan

de begunstigde de ondernemer machtigen de uitkering te innen om deze in mindering te

brengen van de uitvaartnota. Een eventueel overschot wordt aan de begunstigde uitbetaald.

 

BETALING.

Artikel 9.1. De opdrachtgever betaalt de op basis van het opdrachtformulier, en eventueel latere

wijzigingen, gespecificeerde nota binnen 14 dagen na ontvangst.

Artikel 9.2. De opdrachtgever kan zich binnen zijn verplichting tot betaling er niet op beroepen,

dat hij namens en voor rekening van het vermogen en/of de erven van de overledene heeft

gehandeld.

Artikel 9.3. De ondernemer is gerechtigd over een betaling die niet tijdig is verricht rente in

rekening te brengen over de periode dat de opdrachtgever met de voldoening daarvan in

verzuim is. Dit verzuim vangt aan op de eerste dag na het verstrijken van de veertien dagen als

bedoeld in

Artikel 9.4. De rente is gelijk aan de wettelijke rente ingevolge artikel 6:119 en 120 BW.

Artikel 9.5. Aan de opdrachtgever die -na gesommeerd te zijn- in gebreke blijft te betalen worden

de daardoor veroorzaakte incassokosten volledig in rekening gebracht.

 

GARANTIE EN AANSPRAKELIJKHEID.

Artikel 10.1. De ondernemer staat in voor de juiste regeling en uitvoering van de uitvaart

overeenkomstig de opdracht.

Artikel 10.2. De overledene wordt bij voorkeur zonder enig sieraad overgedragen aan de

ondernemer. Indien er bij de overledene sieraden of andere bezittingen aanwezig zijn aanvaardt

de ondernemer geen aansprakelijkheid voor vermissing en/of beschadiging.

Artikel 10.3. Klachten over de uitvaartbegeleiding waaraan de opdrachtgever gevolgen wil

verbinden, dienen door de opdrachtgever of diens gemachtigde binnen 21 dagen na de datum

van de uitvaart schriftelijk bij de ondernemer ingediend te worden.

Artikel 10.4. Klachten over de uitvaartnota dienen binnen 7 dagen na ontvangst van de nota

schriftelijk bij de ondernemer ingediend te worden.

Artikel 10.5. De ondernemer zal binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht trachten met de

opdrachtgever tot overeenstemming te komen over afwikkeling van de klacht. Indien geen

volledige overeenstemming wordt bereikt en er sprake is van een geschil dat de opdrachtgever

beslecht wil zien, zal deze zich overeenkomstig artikel 11.1 wenden tot de ombudsman.

Artikel 10.6. Oponthoud en vertraging bij de uitvoering van de opdracht zijn uitsluitend voor

rekening van de ondernemer indien deze hem of zijn toeleveranciers redelijkerwijs toegerekend

kunnen worden. Zij kunnen hem niet worden toegerekend indien zij niet zijn te wijten aan zijn

schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het rechtsverkeer geldende opvattingen voor

zijn rekening dienen te komen.

 

GESCHILLEN.

Artikel 11.1. Elk geschil tussen de opdrachtgever en de ondernemer over de totstandkoming of

uitvoering van de overeenkomst, over de nota en/of de betaling, ook al wordt dit geschil slechts

door een hunner als zodanig benoemd, zal zowel door de opdrachtgever als de ondernemer

kunnen worden voorgelegd aan de, door de Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen

aangestelde Ombudsman. De ondernemer is verplicht het adres van de Ombudsman op eerste verzoek aan

de opdrachtgever/cliënt te verstrekken.

Artikel 11.2. Een geschil wordt door de ombudsman slechts in behandeling genomen, indien de

opdrachtgever zijn klacht eerst aan de ondernemer overeenkomstig de algemene voorwaarden

heeft voorgelegd. Uiterlijk 13 weken nadat de klacht aan de ondernemer is voorgelegd dient het

geschil schriftelijk bij de ombudsman aanhangig te worden gemaakt.

Artikel 11.3. De ombudsman doet uitspraak overeenkomstig het reglement Stichting

Klachteninstituut Uitvaartwezen. Zijn beslissingen hebben het karakter van een, voor beide

partijen, bindend advies. Bij toewijzing van een geldelijke tegemoetkoming aan klager/cliënt

garandeert de Stichting Klachteninstituut Uitvaartwezen betaling daarvan tot ten hoogste het

totaal van de desbetreffende factuurbedragen met een maximum van Euro 5.000.

Artikel 11.4. Voor de behandeling van een klacht kan van de opdrachtgever/cliënt een vastrecht

worden gevraagd. De hoogte van het vastrichtbedrag wordt aan klager vooraf bekend gemaakt

en in rekening gebracht.